sâmbătă, 14 ianuarie 2012

PUNCTUAȚIA ȘI ORTOGRAFIA

                                                   PUNCTUAȚIA ȘI ORTOGRAFIA
Punctuația - este un sistem de semne convenționale care au rolul de a marca în scris pauzele, intonația sau întreruperea cursului vorbirii.
Semnele de punctuație sunt: punctul, semnul întrebării, semnul exclamării, virgula, punctul și virgula, ghilimelele, linia de dialog, linia de pauză, parantezele, punctele de suspensie etc.

Punctul(.)
-marchează o pauză lungă care se face între propoziții sau fraze= indică sfârșitul comunicării.
-se folosește și în interogațiile indirecte.
   Ex: Te-am întrebat dacă ai știut că el te-a căutat.
Ex. Tu ai fost în concediu la mare.

Semnul întrebării(?)
-marchează intonația propozițiilor sau a frazelor interogative directe.
Ex: - Cât costă această carte? (propoziție interogativă directă)
-          Ai știut că el te-a căutat? (frază interogativă)

Semnul exclamării(!)
-marchează intonația propozițiilor sau frazelor exclamative sau imperative.
Ex: Ce frumos cântă privighetoarea! (prop.exclamativă)
       Cât de frumos ai știut să răspunzi la întrebare! (frază exclamativă)
       Scrie repede! (prop.imperativă)
       Scrie repede ce ai spus! (frază imperativă)
-după substantivele in vocativ așezate la sfârșitul prop. imperative sau exclamative.
   Ex: Ce frumos ai cântat, Monica!; Vino repede, băiatule!
-după interjecții
 Ex: Of! Of! sau Of,of,of,of! sau Of-of-of-of!

Punctul și virgula(;)
-marchează o pauză mai mare decât virgula, dar mai mică decât punctul.
-desparte două propoziții sau fraze independente ca sens.
 Ex: Avea poftă să mănânce o legătură de lăptuci; dormind visase că a înflorit grădina de zarzavat ca în anii cei buni.


Două puncte(:)
-marchează vorbirea directă
Ex:       Profesorul spuse mulțumit:
-Ai răspuns corect!
- marchează o enumerație
  Ex. Copilul a  așezat pe bancă tot ce avea în ghiozdan: cărți, caiete, penarul, cutia de culori și un măr.

Virgula(,)
-marchează o enumerație: Copilul, bunica, cățelul, pisica au intrat în casă.
-marchează atributul apozițional: Mircea, fiul nostru, a sosit vesel acasă.
- după „așadar”, „prin urmare”: Așadar, i-am spus rezultatul concursului.
-după gerunzii și participii așezate la începutul propoziției: Alunecând, el și-a rupt piciorul.
                                                                                                 Supărat, a trântit ușa.
-complementele circumstanțiale așezate între subiect și predicat se izolează de obicei prin virgulă.
Ex: Eu, atunci, am fugit repede în casă. ( CCT)
      Ei, de jur-împrejur, vedeau numai nisip.(CCL)
      El,fără a spune o vorbă, a ieșit din cameră.(CCM)
-marchează substantivele în vocativ
  Ex: Mamă, vino repede!; Vino, mamă, repede! ; Vino repede, mamă!
-adverbele de afirmație și negație, echivalente cu o propoziție se despart prin virgulă.
Ex: Ai știut bine lecția? Da, foarte bine.( Am știut foarte bine). sau cu „NU”.
-marchează două sau mai multe propoziții în relații de coordonare
Ex.: E bine/ să înveți/, să citești,/ să te relaxezi./
-marchează o prop. subordonată atributivă
Ex: Fata/, care venise fericită acasă,/ a intrat cântând pe ușă.
-de obicei, propozițiile subordonate se despart prin virgulă. Ai grijă ce fel de propoziție este!

Linia de dialog(-)
-indică începutul vorbirii directe
Ex: -V-a plăcut filmul? – Mi-a plăcut foarte mult.


Linia de pauză(-)
-marchează o pauză scurtă între propoziții sau fraze.
   Ex: ”O mare e, dar mare lină -
         Naturo, în mormântul meu..”
-marchează lipsa verbului
Ex: În fața mea - copaci înalți, deși ca peria.
        Patria mea - oamenii aceștia.
-indică o explicație , ținând locul parantezelor sau a virgulei
Ex: Ador Egiptul – locul minunat al piramidelor.

Parantezele
-marchează o pauză scurtă și indică o explicație
Punctele de suspensie(…)
-indică o pauză lungă în timpul vorbirii și marchează întreruperea comunicării

Ghilimelele
-”” (ghilimele simple) – indică reproducerea  unui citat
                                     - indică titlul unei opere, revistă, articol etc.
                                  - sunt folosite pentru  a marca un înțeles neobișnuit a unui cuvânt. Era „un geniu”
- (ghilimele duble sau franțuzești) – indică reproducerea unui citat într-un alt citat.
                                                                     ORTOGRAFIA
-este un ansamblu de semne care delimitează cuvintele unele de altele sau indică o scriere incompletă a cuvântului.
Semnele de ortografie sunt: blancul sau pauza albă, cratima, punctul,bara, apostroful, majuscula etc.

Blancul  (…)
-indică lispa unor cuvinte din propoziție sau a unor propoziții din frază.
Ex: -Fată dragă, nici nu știu ce-mi aduci( …) Tu-mi aduci cea re să fie peste patruzeci-cincizeci de ani.

Cratima= liniuța de unire (-)
-rostirea împreună a gerunziilor și  a pronumelor reflexive sau personale postpuse.
Ex: Luându-ți paltonul; Ducându-te spre școală; Apucându-l de mână;
-evitarea hiatului
Ex. Te-ai dus la școală și ți-ai luat corect notițe.
-indică scrierea unor cuvinte compuse
Ex: Floarea-soarelui, inginerul-șef, câine-lup.
-elidarea unor sunete pentru a marca o vorbire rapidă
Ex: Și-o să mă-ngrop și eu. - Și o să mă îngrop și eu.
-leagă numeralul ordinal transcris în cifre romane și elementul formativ enclitic
Ex. În secolul al XX-lea, Elevii din clasa a VIII-a.

Punctul
-indică abrevierea unor cuvinte: O.N.U., S.U.A.

Bara (/)
-indică abrevierea unităților de măsură: m/s, mol/g, km/h
-marchează sfârșitul unui vers  și începutul altui vers, atunci când versurile nu sunt scrise unul sub celălalt.
-marchează despărțirea propozițiilor la analiza sintactică a frazei

Apostroful
-indică rostirea și scrierea incompletă a unui cuvânt
Ex: Las’ că vine el!; Un’ te duci acum?;

Majuscula
-indică scrierea substantivelor proprii
-începutul versurilor unei poezii
-începutul unei propoziții sau al unei fraze


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu