PEDAGOGIE
Cuprins:
1. Analiza educației non-formale
2. Analiza manualului
de Limbă și Literatură Română,
clasa a XI-a
3. Prezentarea cărții de pedagogie a domnului Constantin Cucoș
2. Analiza manualului de Limbă
și Literatură Română, clasa a XI-a
Manualul ce urmează a
fi evaluat este de Limba și Literatura
Română pentru clasa a XI-a, coordonat de Mircea Martin, alături de Elisabeta
Lăsconi Roșca, Carmen Ligia Rădulescu și Rodica Zane, Editura Art Grup
Ecuatorial, București, 2006.
Conform grilei de
evaluare a manualelor sugerată de domnul Constantin Cucoș, am observat că
manualul acoperă toate componentele programei naționale, se integrează într-o
serie coerentă, având continuitate tematică și structurală. Organizarea
manualului apare evidentă chiar din cuprins. Mai mult decât atât, la începutul
fiecărui capitol sunt anunțate încă odată subcapitolele cu temele principale pe
care se axează.
Fiecare capitol conține
texte orientative conform temei propuse, pe margini apar diverse citate ce
completează datele despre autor, despre opera sa, despre curentul în care este
încadrată opera respectivă, sau uneori chiar explicații lexicale, istorice,
lingvistice sau explicații pentru toponime. Tot pe margini se găsesc câteva
ilustrații ce corespund conținuturilor capitolelor în care apar;acestea sunt
clare și precise și transmit informații interesante,dar totodată sunt sugestive
și pot să trezească interesul elevilor. Toate sunt scrise cu fond roșu,
accentuat sau neaccentuat, sau sunt incluse în chenare cu fundal roșu.
Teoria este structurată
sub formă de schemă pentru a putea fi
reținută cu ușurință de către elevi, iar cuvintele mai importante sunt
îngroșate pentru a ieși în evidență. Noțiunile sunt foarte bine prezentate și
structurate, pe înțelesul fiecărui elev.
La finalul fiecărei
teme tratate, sunt câteva exerciții aplicative, formulate clar și precis;
aplicațiile nu sunt ordonate după gradul de dificultate, dar acest lucru nu
înseamnă că nu există si unele cu un grad de dificultate mai înalt. Prin
intermediul acestor aplicații elevii sunt solicitați să-și exprime propriile
opinii, dezvoltându-și astfel gândirea critică, să realizeze anchete,
investigări suplimentare.
În ceea ce privește
secvențele de recapitulare, se găsesc la sfârșitul manualului patru teste cu
referire doar la câteva teme. Din punctul meu de vedere, nu sunt suficiente
pentru ca un elev să poată recapitula în timpul anului școlar tot ce învață nou
într-un anumit capitol, ci doar sunt în cel mai rău caz ajutătoare la
recapitularea finală. Ar trebui să existe la sfârșitul fiecărui capitol o serie
de exerciții recapitulative, aproximativ două pagini, pentru ca un elev să-și
poată astfel sintetiza ceea ce a învățat de-a lungul capitolului respectiv,
deoarece, pentru a răspunde și rezolva exercițiile va mai parcurge încă odată
paginile capitolului respectiv și-și va fixa mult mai bine în memorie ceea ce
i-a oferit acel capitol.
Manualul nu conține
activități interdisciplinare, nu este însoțit de ghid al profesorului sau
planșe didactice. Doar profesorul, dacă este bine pregătit în ceea ce privește
disciplina Pedagogie, va organiza el însuși
lecții practice cu elevii, ce ar putea consta în realizarea de
planșe sau colaje pe
anumite teme, să aducă cd-uri cu filme românești regizate pe anumite opere, sau
eventual imagini video menite să confere o memorare vizuală cât mai eficace
elevilor.
3.
Prezentarea cărții de pedagogie a domnului
Constantin Cucoș
Titlul
cărții prezentate poartă numele de Pedagogie,
având ca autor așa cum am precizat încă din
titlu, pe domnul Constantin Cucoș,ediție a II-a revăzută și adăugită,
Editura Polirom, 2002.
Tema
centrală a cărții este amintită chiar din titlul acesteia și anume, noțiuni cu
privire la disciplina pedagogie,
volum ce se poate converti într-un instrument eficient pentru cel preocupat de
autoperfecționare referitor la cei care deja profesează în domeniul didactic,
iar pentru cei ce vor profesa, această lucrare le poate folosi drept îndreptar,
îndrumător pentru a ști să se descurce atunci când sunt puși în fața unor
situații-problemă.
Lucrarea
se adresează profesorilor, institutorilor, învățătorilor, studenților-viitori
profesori, dar în același timp și părinților, asistenților sociali etc.
Informațiile
aduse în această lucrare și cel mai important, conștiința profesională a dascălului, sunt instrumentele necesare
în vederea formării persoanei lor, dar totodată și mari persoane din elevii de
care se ocupă.
Lucrarea
este alcătuită din patru părți, fiecare cuprinzând un anumit număr de capitole,
care, la rândul lor, sunt structurate pe mai multe teme și subteme.
Bineînțeles, așa cum este de așteptat, autorul începe lucrarea sa printr-o
introducere în pedagogie, prezentând definiții ala acesteia, metode de
cercetare ale pedagogiei, formele, factorii și componentele educației etc. În
partea a doua aflăm diverse aspecte despre teoria și metodologia
curriculumului, mai precis despre felul cum trebuie să abordeze un profesor un
plan de învățământ, să predea conform
programei școlare și, în final, cum să evalueze un manual școlar, în vederea
alegerii aceluia mai potrivit pentru elevii săi. În partea a treia sunt
informații cu privire la metodologia și tehnologia instruirii, forme de
organizare ale acesteia, rolul educatorului în realizarea și desfășurarea
activității instructiv-educative, relaționarea cadrelor didactice cu elevii. În
fine, în partea a patra a lucrării sunt prezentate diferite aspecte cu privire
la evaluarea și notarea elevilor, și anume,modele de evaluare, metode de evaluare
și notare.
În
cele ce urmează voi comenta două citate ce mi s-au părut mai relevante din
această lucrare:
” Omul ființează și devine ceea ce
este prin educație.”
Conform
acestei afirmații, omul ajunge ce este datorită educației care o are. Bineînțeles
după cum știm, educația are mai multe componente, fiecare completând-o pe
cealaltă.
Dacă
cineva nu are posibilitatea să dețină o educație intelectuală de exemplu, o
completează cu educația morală sau cu cea religioasă, care de altfel, sunt cele
mai importante după părerea mea, pentru a ști cum să depășim anumite praguri
mai înalte sau mai joase în vederea parcurgerii drumului vieții noastre
pământene.
Nu
se va pricepe în anumite domenii, dar va reuși doar cu ajutorul acestor
componente să devină om cu ”O” și să aibă cea mai mare reușită în viață,fiind
înconjurat numai de priteni, veselie și bucurie. Aceștia nu vor ști ce este
ura. Educația morală și creștină este dată de către părinți, bunici, rudele
apropiate sau chiar de sine însuși, conform unor eșecuri sau bucurii din viața
fiecăruia, și nu în ultimul rând, preoții contribuie și ei la educație, ei
fiind adevărații mentori ai lumii noastre. Îmi permit să aduc spre
exemplificare un caz pe care l-am citit într-o revistă:este vorba despre un
tânăr în vârstă de 30 de ani, care a crescut de mic la casa de copii. Acolo a
fost tratat cu duritate atât de conducătorii institutului, cât și de colegii
săi mai mari. După chinuri deșarte, a reușit să iasă de acolo la vârsta de 19
ani, ”locuind” în gară și îndurând și aici o mulțime de chinuri. Fiind respins
de mama sa, de tatăl său, care erau recăsătoriți fiecare,în urma divorțului, și
respins și de sora sa care avea o stare materială bine realizată, s-a retras
din nou în gară. De la vârsta de 19 ani, de la prima lui ședere în gară, scrie
poezii. Întrebat fiind de reporterul revistei respective, a răspuns că nu
urăște pe nimeni, nu-și blestemă viața, ci s-a împăcat cu gândul că așa a vrut
Dumnezeu să fie viața lui. Prin urmare, după cum aminteam mai sus, educația morală
și creștină venită din propriile eșecuri este cea mai importantă.
”Trebuie să dăm dovadă de
înțelegere și maleabilitate.”
Într-adevăr
în meseria de cadru didactic, acesta trebuie să fie înțelegător cu toți copiii,
să-i perceapă pe fiecare în felul lor, nu făcând comparații între ei, deoarece
nu e perfect.
Temele
trebuie să corespundă cu timpul de lucru al elevilor la toate obiectele, adică
nu trebuie să fie solicitați cu numeroase teme la diverse obiecte. Acestea ar
trebui să conțină câteva exerciții aplicative pentru ca lecția să fie înțeleasă
mai bine.
Un
alt lucru foarte important este faptul că un cadru didactic trebuie să aibă
multă răbdare, să nu se irite și să țipe la elevi. Contrar, îi va îndepărta pe
elevi atât de el ca persoană, cât și de materia pe care o predă. Profesorul, și
mai ales profesorul-diriginte, trebuie să fie un bun prieten pentru
copii,uneori mamă sau tată, pentru că ei tot timpul au întrebări sau au un
cuvânt în plus de spus. Ne convine sau
nu, trebuie să-i acceptăm pentru că și noi am fost ca ei iar acum ”Trebuie să dăm dovadă de înțelegere și
maleabilitate.”
1. Analiza
educației non-formale
”Educaţia
non-formală se bazează pe „conştientizarea importanţei educaţiei, învăţării şi
instruirii ce are loc în afara instituţiilor educaţionale recunoscute.” (M. Tight, 1996)
Educația non-formală,
una dintre cele trei forme ale educației, conţine majoritatea influenţelor educative, cuprinzând
activităţi extra-curriculare, opţionale sau facultative, oferind un set de
experienţe sociale necesare, utile pentru fiecare copil, tânăr sau adult,
complementarizând celelalte forme de educaţie,formală și informală.
Educația non-formală se
realizează în instituții culturale(teatre,muzee, biblioteci,case de cultură
etc.), organizații nonguvernamentale sau alte instituții care au ca misiune
educația și cultura, în timp ce educația formală se realizează în instituţii de
educaţie (şcoli, grădiniţe, licee, universităţi - instituţii a căror principală
misiune este educaţia, iar ultima formă, educația informală, se realizează în
mediul familial, mass - media, grupul de prieteni, oricare exercitând o
influenţă educaţională neintenţionată sau neorganizată asupra unui individ.
Din punct de vedere a
modalității de certificare, în cadrul educației formale certificatele sunt recunoscute la nivel naţional, pe când în
domeniul educației non-formale sunt acordate certificate de participare,
certificate de absolvire a unei experiențe personale, a unui curs extrașcolar,
și în fine, prin intermediul educației informale nu se obțin nici un fel de
certificate. Însă delimitarea între aceste trei forme ale educaţiei este una
teoretică, în practică ele funcţionând ca un complex ale cărui graniţe sunt
dificil de trasat.
Relația dintre educația formală și educația non-formală este de
complementaritate sub raportul conținutului, al formelor de organizare și de
realizare. Educaţia
non-formală deşi are un caracter mai puţin formal, în schimb, are un rezultat
formativ.
Educația non-formală completează educația formală
într-un cadru instituționalizat situat în afara sistemului de învățământ dar și
în interiorul acestuia, activat prin "organisme școlare conexe" sau
extrașcolare. Ea constituie astfel "o punte între cunoștințele asimilate
la lecții și informațiile acumulate informal" ( Văideanu, George, 1988,
pag. 232).
Obiectivele specifice
educației non-formale sunt după cum urmează: proiectarea pedagogică
neformalizată, cu programe deschise spre interdisciplinaritate și educație
permanentă - la nivel general-uman, profesional, sportiv, estetic, civic, etc.,
organizarea facultativă, neformalizată cu profilare dependentă de opțiunile
elevilor și ale comunităților școlare și locale, cu deschideri speciale spre
experiment și inovație, evaluarea
facultativă, neformalizată, cu accente psihologice, prioritar stimulative, fără
note sau calificative oficiale.
Acţiunile educative, care sunt plasate în cadrul acestui tip
de educaţie, sunt flexibile, şi vin în întâmpinarea diferitor interese,
particular pentru fiecare persoană, fiind caracterizată prin: învăţare activă
cu o abordare largă pe domenii preferenţiale, oferă oportunităţi pentru
valorificarea experienţelor de viaţă, prin cadrul mai flexibil şi mai deschis
şi prin diversificarea mediilor de învăţare cotidiene, învăţare individualizată
centrată pe practică şi experimentare, flexibilă, democrată , centrată exclusiv
pe cel care învaţă, dezvoltă competenţe funcţionale: capacităţi organizatorice,
capacităţi de autogestiune, management-ul timpului, gândire critică, luarea
deciziilor, prelucrarea şi utilizarea contextuală a unor informaţii,
capacitatea de a identifica şi de a rezolva probleme.
Spre exemplu, atunci când un copil foarte talentat la desen,
muzică, sport, participă la diferite concursuri naționale sau
internaționale, el va primi o serie de premii, dar nu iau locul diplomelor de
absolvire a unei unități de învățământ sau a unui număr de clase. Un al doilea
exemplu îl pot constitui deplasările cu grupul în excursii, tabere, la muzee,
cinematografe, case de cultură, la diferite spectacole unde copiii relaționează
unii cu alții, au prilejul de a ase cunoaște mult mai bine decât în sala de
clasă unde stau zi de zi,dar totodată își pot îmbogăți cunoștințele acumulate
la lecții etc.
În opinia mea, întotdeauna educația formală și informală
trebuiesc întărite de forma
intermediară, educația non-formală, deoarece astfel orele de curs de la
școală nu vor mai părea așa de monotone, cred eu, și se va da uitării pentru o
clipă și programului monoton de zi cu zi
- școală,teme și învățare. Așadar, elevilor le va fi dezvoltată capacitatea
intelectuală prin intermediul educației non-formale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu