sâmbătă, 14 ianuarie 2012

Generația 60- Marin Sorescu


                                     Generația 60
      Perioada propusă spre discuție este imediat următoare ultimei etape a creației marilor poeți interbelici, precum G. Bacovia, T. Arghezi, L. Blaga, I. Barbu, care, deși o vreme izolați, și-au continuat activitatea, revenind în actualitate după cel de-al doilea Război Mondial, contribuind astfel la legătura cu așa – numita ”Generație 60. Cu toate acestea, nu-i putem include în această perioadă, dat fiind faptul că cea mai importantă operă a lor îi plasează în perioada interbelică.
      Așadar, o mare parte din tinerii acestei generații au fost influențați mai mult sau mai puțin de literatura propusă predecesorilor, mai ales până la debutul pe piața literară, iar mai apoi, având experiență, unii dintre ei și-au format un stil propriu. Gheorghe Grigurcu vorbește despre două modalități în care ar fi acționat predecesorii asupra conștiinței contemporanilor, și anume: ”semnificația exemplară, care riscă a deveni […] un gest mimetic”, respectiv ”reacția ce o stârnesc”. Dintre reprezentanții acestei generații amintim pe Nicolae Labiș, Nichita Stănescu, Marin Sorescu, Emil Brumaru, Mircea Ciobanu, Ana Blandiana, Constanța Buzea, Grigore Vieru, Mircea Ivănescu ș.a.
      Cel de-al treilea poet numit mai sus, Marin Sorescu, s-a născut la 19 februarie 1836 în comuna  Bulzești, județul Dolj. A urmat școala primară în satul natal, liceul la Craiova, iar mai apoi, Școala Medie Militară ” Dimitrie Cantemir” din Predeal. A studiat la Facultatea de Filologie a Universității din Iași. Imediat după absolvirea facultății (1960), este redactor la revistele ” Viața studențească”, ”Luceafărul”, apoi redactor - șef la Studioul Cinematografic  Animafilm. A condus revista ” Ramuri” în perioada 1974-1989. În ceea ce privește cariera literară, debutează cu versuri în ” Viața studențească” în 1959, urmând ca debutul editorial propriu-zis să aibă loc în 1964, cu volumul de parodii Singur printre poeți. Acestuia îi urmează volumul Poeme(1965) – care îl impune deja printre poeții de frunte ai generației sale. Îi succed volumele Moartea ceasului(1966), Tinerețea lui Don Quijote(1968), Tușiți(1970), La Lilieci(4 volume, primul fiind publicat în 1975) ș.a.
        Marin Sorescu s-a ocupat de asemenea și de literatură pentru copii prin volumele Unde fugim de-acasă(1967), O aripă și-un picior(1970) și Cocostârcul Gât – Sucit(1987). O pondere  însemnată deține în opera sa și teatrul, ilustrat de piese cu caracter simbolic – parodic, precum Iona(1968), Paracliserul( 1970), Matca(1976), dar și istoric, precum Răceala(1980) ș.a. Prin opera Trei dinți din față(1977)s-a impus și ca romancier. S-a remarcat de asemenea și ca eseist în volumele Teoria sferelor de influență(1969), Insomnii(1971) și culegerea de cronici literare Ușor cu pianul pe scări(1985).
       A fost distins cu numeroase premii ale Uniunii Scriitorilor, dar și premiul Academiei Române.
       Tradusă în numeroase limbi, opera lui Marin Sorescu l-a impus printre scriitorii români cei mai reprezentativi și mai cunoscuți peste hotare.
      A trecut decedat în data de 6 decembrie 1996, la București, fiind înmormântat în acest oraș.
                                          Singur printre poeți
         Volumul de parodii Singur printre poeți(1964) reprezintă volumul de debut al lui Marin Sorescu. Datorită spiritului său ludic, o dată cu apariția acestor parodii, a devenit scriitorul cel mai popular din timpul generației sale, versurile amuzante atrăgând un public foarte larg. Pe aceeași linie, criticii au marcat și ei succesul tânărului poet. Spre exemplu, G. Călinescu a scris în ”Contemporanul” din 23 octombrie 1964 faptul că Marin Sorescu „ are o capacitate excepțională de a surprinde fantasticul lucrurilor umile și latura imensă a temelor comune.”
         În urma lecturii acestui volum, se remarcă faptul că Sorescu era conștient de convenția literară stabilită, și că „înainte de  a citi lumea, el citea poezia”, cum susține și Ion Pop. Același critic consideră că autorul parodiilor se prezintă totodată „ca actor și regizor al discursului liric”. Astfel, „actorul” va jongla „cu formulele literare ca și cu tot atâtea măști de comedie”, iar regizorul „va demonta mecanismele retorice, va îngroșa gesturi și atitudini”, caricaturizând limbajele predecesorilor și construind o „comedie a literaturii”.
       „În fond, parodia este un mod de eliberare de teroarea convenționalizării limbajelor.”[1] G. Topârceanu spunea că parodiile sunt și „critica literară în pilde”, conștientizând actul creației, analizându-i modul de funcționare – „jocul” retoric, judecând efectele etc.
       Așadar, volumul de față conține parodii ale unor texte ce aparțin scriitorilor precum Maria Banuș, Nina Cassian, T. Arghezi, Eugen Frunză, Ion Horea, Grigore Alexandrescu, La Fontaine, Baudelaire, Serghei Esenin, Nichita Stănescu ș.a. Putem spune că este alcătuit din 6 capitole, al căror titlu este, în general, tot atât de comic precum conținutul (Parnas feminin, În grădina maestrului-și aici se referă la Arghezi, Parodii de încurajare etc.)
      Am ales spre interpretare parodiile Boul și vițelul, respectiv Greierele și furnica.
      Fabula Boul și vițelul, de Grigore Alexandrescu, ne prezintă un bou ce ajunge să dobândească în cireadă un post mai însemnat, simțindu-se ulterior foarte mândru, dând dovadă de avariție când nepotul său, vițelul, merge sa-i ceară fân; îl respinge și nu-l recunoaște ca rudă. Pe de altă parte, Marin Sorescu ironizează textul, vorbind despre un bou-tată ce merge în vizită la vițelul-fiu, ce dobândise o funcție importantă în cireadă. Vițelul îl respinge, îl alungă, crezând că rudele l-au trimis pentru a împrumuta fân. Din câte observăm, funcțiile importante în cireadă, motivul vizitei, consecințele sunt aceleași, Marin Sorescu realizând o caricatură a operei lui Grigore Alexandrescu. Acesta își propune să pună în lumină lumea în care operează autorul, viziunea sa asupra acesteia.. Prin urmare, Marin Sorescu nu este de acord cu o astfel de literatură, propunând în felul acesta o schimbare.
      Asemenea se întâmplă și în Greierele și furnica, în care greierul se răzbună pe furnică într-o formulă comică, Marin Sorescu ironizând modul în care îl tratează furnica pe greier în fabula lui La Fontaine.
      Prin aceste parodii, Marin Sorescu vizează anumite limbaje, forme de discurs, astfel încât, prin aderența la deconstructivism,el era cu adevărat „singur” printre poeți. Părea a fi singurul dornic să „ardă etapele”, plonjând în mișcarea postmodernismului. El rescrie tradiția anterioară manifestându-se față de ea subversiv.[2]
                                                        Poeme
       Volumul de poezii imediat următor se intitulează Poeme(1965). Mergând pe linia criticii, susțin faptul că aceste poezii conțin versuri accesibile oricărei persoane, sunt tratate în mod într-un stil burlesc și familiar mituri, personaje legendare etc.
      „Relația cu istoria, cu spectacolul vieții și al morții […] apar transcrise într-un cod al cotidianului imediat accesibil.” [3]
       Același spirit ludic și parodic îl definește și creația aceasta, pe „scena lirică” apărând mai multe nume celebre, precum: Shakespeare, Don Quijote, Mircea cel Bătrân, Eminescu etc., respectiv teme ale literaturii: viața, moartea, destinul, boala ș.a. Nicolae Manolescu scria că originalitatea poetului constă în modul familiar de a vorbi despre acestea.
      Spre exemplu, în poemul intitulat Bărbații, poetul ia postura unui copil, îi trage de mustăți, se așază pe genunchii marilor  celebrități, le arată limba, îi  ironizează: „Mie-mi vine să mă așez pe genunchii lor/ Și să-i trag de mustăți/ Și să-i întreb de ce sunt toți/ Îmbrăcați în zale?/ Și unde tot pleacă în fiecare dimineață/ Și de ce nu mai stau pe-acasă/ Să se bărbierească mai des/ Că, uite, bărbiile lor/ Mă zgârie/ Când mi-alint de ele sufletul.”
       Spleen-ul romantico – simbolist, răul de univers apare sub forma unei consultații medicale: „Doctore, ceva mortal/ Aici în regiunea ființei mele.”(Boala) Soarele, luna, stelele, norii sunt asociați organelor eului liric. „Senzația de iarnă” pe care o resimte eul poetic sugerează neputința de a se salva: „Degeaba am luat tot felul de medicamente”. Anii petrecuți cu ura, cu dragostea, studiatul, creația, sunt asociați cu banii cheltuiți pentru a se vindeca. Ultima strofă „Cred că m-am îmbolnăvit de moarte/ Într-o zi/ Când m-am născut.” sugerează conștientizarea eului liric că s-a născut pentru a muri și că moartea este o boală încă de la naștere, pe care nimeni nu o poate învinge, oricare ar fi relația omului cu cosmosul sau cu societatea. Pe aceeași linie, a relației cu universul, se situează și poemul Am legat…, în care eul liric încearcă în zadar să treacă peste anumite etape din viața lui. Astfel, copacii, păsările, tristețea, iubirea, soarele reprezintă sentimente ale poetului „pe care am încercat să le leg la ochi”.
        Poemele Fuga și Sepia pot fi discutate în paralel, dat fiind faptul că în Fuga este exprimat sentimentul poetului asupra morții,asupra încheierii vieții artistice; asemănându-se cu un spirit ce se ridică de la masa de scris, merge spre un munte, apoi spre un nor, după care va trece granița necunoscutului „Soarele va rămâne și el în urmă/ Și stelele și tot universul…”.
        Poemul Sepia aduce în lumină publicul, criticii, universul ce îl îndeamnă pe poet să scrie, el simțind o stare de oboseală „brațele mi se întind după odihnă”, și făcând legătură la poezia anterioară, poetul își așteaptă ziua cea ultimă în care se va depărta de toate, cu un  sentiment de mulțumire în suflet că a învins tot ce i-a fost dat.
        Nicolae Manolescu susține că „detașarea poetului de poezie nu înseamnă neapărat ironie sau umor”[4], ci constă în intelectualitatea poetului de a crea o poezie modernă, bazată pe alte principii. Poetul fiind un sentimental, un timid, generos, delicat, nu se va simți în stare niciodată să parodieze ceva, însă, prin intermediilor poeziilor își exprimă orice sentiment cu privire la lucrurile care îl deranjează. Așadar, după Nicolae Manolescu, disimulația ar fi nota poeziei lui Marin Sorescu, nu neapărat ironia.
      Limbajul familiar utilizat în Poeme lasă impresia unei complicități a poetului cu cititorul său. Ion Pop este de acord cu afirmația lui G. Călinescu la apariția volumului Poeme, conform căreia autorul ar avea „capacitatea […] de a surprinde fantasticul lucrurilor umile și latura imensă a temelor comune”, poetul „manevrând” cu desăvârșire jocul, grotescul, caricatura, uneori ajungând la o dimensiune neliniștitoare, la melancolie și chiar revoltă a „jucătorului” neînțeles.
                                                 Moartea ceasului
       În volumul următor de poezii, publicat în 1966, la Editura Tineretului, în București, și anume, Moartea ceasului, Marin Sorescu propune o poezie recuperatoare printr-o depășire  a distanței și dispariție a timpului, însă această viziune nu e dominantă, spre urmare „murind” o dată cu acest volum, considera Horia Poenar.[5]
                                              Unde fugim de-acasă
       Anul 1967 este destinat literaturii pentru copii, Marin Sorescu publicând volumul de povestioare intitulat Unde fugim de-acasă, în care realul se împletește cu fantasticul, căpătând ulterior structura unui basm, prin personajele prezente( zmeul, Zâna Zânelor), prin faptele acestora etc.
                                        Tinerețea lui Don Quijote
        În ordine cronologică, pe piața literară, apare în anul 1968 volumul de poezii Tinerețea lui Don Quijote, precum și binecunoscuta dramă Iona.
        Dat fiind faptul că părerea autorului e mai importantă înainte de toate, doresc să redau câteva idei susținute de însuși Marin Sorescu în Postfața volumului respectiv.[6] Astfel, „Funcția poeziei e mai degrabă una de cunoaștere. Ea trebuie să includă filozofia. Poetul e un filozof […] ce posedă intuiția […] Gândurile lui, spaimele, tristețile sunt transformate într-un instrument de cercetare.” Gustul final fiind amărăciunea, e un fapt lucid, nu pesimist, după considerația autorului. „Satisfacția esteticului cere cultură, elevație spirituală […] Sunt prin urmare pentru poezia care își pune problemele mari ale omului,fără a se angaja să răspundă mecanic la ele (în sensul naivo-idilic, pedagogico-educativ, patetico-fanfaron).” Așadar, poetul se declară susținător al poeziei „ca instrument de cunoaștere a omului ca om”.
       Luând spre exemplu poezia Prăpastie, constat faptul că reia tema incomunicării cu absolutul, întâlnită de altfel și la Arghezi în psalmii săi, însă Marin Sorescu face acest lucru nu în manieră dramatică precum predecesorul său, ci în una proprie stilului său comic. Majoritatea poeziilor nu au rimă; sunt tratate teme precum cuplul adamic, moartea, relația cu universul, cu absolutul, creația, viața, timpul ireversibil etc.
                                                       Eseistica
        În ceea ce privește eseistica lui Marin Sorescu, amintim în această lucrare eseul Teoria sferelor de influență publicat în anul 1969. Precum toate eseurile sale viitoare, realizate în manieră inventivă și personală, păstrându-și spiritul ironic-ludic, pune în lumină aici păreri proprii ale unui poet despre poezie și cinema, cu alte cuvinte unele impresii despre estetica poeziei, dar și a filmului.[7]












SURSE BIBLIOGRAFICE:
1. Marin Sorescu, Singur printre poeți, Editura „Pentru Literatură”, 1964
2. Marin Sorescu, Poeme, Editura „Pentru Literatură”, 1965
3. Marin Sorescu, Tinerețea lui Don Quijote, Editura „ Tineretului”, București, 1968
4. Dicționarul analitic de opere literare românești, vol. III, Editura „ Casa Cărții de Știință”, Cluj-Napoca, 1999
5. Dicționarul scriitorilor români, vol. IV, Editura „ Albatros”, București, 2002
6. Ana Maria Tupan, Marin Sorescu și deconstructivismul, Editura „Scrisul românesc”, Craiova, 1995
7. Nicolae Manolescu, Literatură română postbelică, vol. I- Poezia, Editura „AULA”, Brașov, 2001
10. Gheorghe Grigurcu, Existența poeziei


[1] Ana Maria Tupan, Marin Sorescu și deconstructivismul, Editura „Scrisul românesc”, Craiova, 1995
[2] Idem
[3] Ion Pop, Marin Sorescu(p.298-304), în Dicționarul scriitorilor români, vol. IV, Editura „Albatros”, București, 2002
[4]  Nicolae Manolescu, Marin Sorescu(p.162-172), în Literatură română postbelică, Vol. I – Poezia, Editura „AULA”, Brașov, 2001
[5]  Horia Poenar, Moartea ceasului, în Dicționar analitic de opere literare românești, vol. III, Editura „Casa Cărții de Știință”, Cluj-Napoca, 1999
[6]  Marin Sorescu, Postfață, în Tinerețea lui Don Quijote, „Editura Tineretului”, București, 1968

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu